Czemu warto jeść pomidora?

Wiedzę na temat istnienia pomidora Europa zawdzięcza Krzysztofowi Kolumbowi, który w XVI wieku przywiózł do nas to warzywo prosto z Ameryki. Na samym początku ludzie myśleli, że pomidor to roślina trująca, prawdopodobnie z powodu nieprzyjemnego zapachu, który jest wydzielany z łodygi i z liści. Jednak z biegiem czasu zrozumiano jak smacznym i odżywczym  warzywem jest pomidor i jego uprawa rozpowszechniła się w całej Europie oraz w Polsce, dzięki słynnej królowej Bonie.

Jeżeli chodzi o wartości odżywcze pomidorów to można by je wymieniać dniami i nocami. Przede wszystkim pomidory zawierają dużo minerałów i witamin wśród nich są: mangan, cynk, miedź, żelazo, wapń, magnez, fosfor, sód, potas, biotyna, błonnik, kwas foliowy, witamina C, K, E, B1, B2, B3 oraz B6.

Dodatkowo pomidor zawiera bardzo dużo miko elementów oraz minerałów, takich jak na przykład potas, który jest moczopędny, a dzięki temu skutecznie obniża ciśnienie krwi. Jest również bogaty w wapń, który korzystnie wpływa na stan kości oraz bóle mięśni. Oprócz tego w pomidorze jest dużo magnezu, który chroni przed nieprawidłową pracą serca oraz przed osłabieniem. Jakby tego było mało to w tym warzywie jest także sporo manganu, który jest niezbędnym elementem przemiany materii, a także miedzi, która wpływa dobrze na stan serca i ciśnienie krwi. Warto wspomnieć też o kobalcie, który pomaga tworzyć hemoglobinę oraz żelazo, które chroni nas przed miażdżycą.

Co ciekawe to pomidory zawierają w sobie także likopen, który jest najsilniejszym przeciwutleniaczem z grupy, do której należy beta-karoten. Jeżeli chodzi o witaminy, które zawiera to warzywo to najistotniejsza jest witamina C, ponieważ wpływa ona dobrze na ogólną kondycję fizyczna organizmu, a także na układ odpornościowy. Powinniśmy wiedzieć, że witamina E, której duże ilości są zawarte w pomidorach, oraz beta-karoten to bardzo silne antyoksydanty, które niszczą wolne rodniki i nadają skórze zdrowy oraz młody wygląd. Ponad to warto wiedzieć, że witamina E wzmacnia naczynia krwionośne, a także chroni przed miażdżycą. Natomiast witaminy z grupy B wpływają bardzo korzystnie na metabolizm cukru i odkładanie się cholesterolu we krwi, zmniejszając ilość „złego” cholesterolu LDL, a podnosząc ilość „dobrego” cholesterolu HDL. Dodatkowo dobrze wiedzieć, że w pomidorach znajduje się również witamina K, która zwiększa krzepliwość krwi.

Pomimo to zaleca się ostrożność przy spożywaniu pomidorów osobom chorym na zapalenie stawów, zgagę czy dnę moczanową. W przypadku wrażliwego przewodu pokarmowego dobrze jest obrać pomidora ze skórki zanim się go zje. Dodatkowo pomidory mogą działać uczulająco, przez co mamy karmiące powinny stopniowe wprowadzać je do diety dla dzieci. 

Zobacz także

Drożdże świeże czy instant?

Jaki ryż wybrać?

Jaki olej wybrać do smażenia?

Jak długo można przechowywać warzywa w zamrażarce?

Jak przechowywać świeże grzyby?

O nas

Na naszej stronie dowiesz się jak zrobić pyszną lazanię oraz zupę gulaszową. Poza tym porady, które z pewnością przydadzą Ci się w kuchni. Zapraszamy do czytania :)