Jaki ryż wybrać?

Pierwsza myśl, która przychodzi nam do głowy, gdy słyszymy słowo ryż to zwykle Chiny, jednak od dawna ryż stanowi podstawę naprawdę wielu kuchni tego świata. Przede wszystkim jest niesamowicie ważnym składnikiem sushi, risotto czy też naszych, polskich gołąbków, a także wielu innych ciekawych potraw. Wydaje się, że wybór ryżu to prosta sprawa, ale prawdopodobnie nie wiedziałeś o tym, że na świecie wyróżnia się około… 150 tysięcy odmian ryżu. Jest ryż jaśminowy, biały, brązowy oraz wiele, wiele innych. Można by wymieniać bez końca, ponieważ odmian jest naprawdę dużo. Poniżej znajdziesz tutaj opis najważniejszych oraz najbardziej znanych rodzajów.
Ryż możemy podzielić ze względu na długość ziaren, gdzie wyróżnia się trzy rodzaje ryżu:
1. Ryż długoziarnisty – jest to ryż, którego ziarna są podłużne, mają one ponad 7 milimetrów długości, zawierają mniej skrobi, są zatem bardziej sypkie niż ryż krótkoziarnisty. Cechuje go to, że po ugotowaniu ryż ten nie skleja się, idealnie nadaje się do sałatek oraz zup.
2. Ryż średnioziarnisty – to ryż, którego długość ziaren wynosi około 6 milimetrów, doskonale sprawdza się w risotto oraz w deserach.
3. Ryż krótkoziarnisty – jest to ryż, który charakteryzuj się prawie okrągłymi ziarenkami o długości około 5 milimetrów. Oprócz tego ryż ten bardzo łatwo wchłania wodę, a ziarna po ugotowaniu są miękkie, tracą swój kształt oraz sklejają się. Warto wiedzieć, że cechy tego ryżu wykorzystywane są w takich potrawach jak: paeli, sushi czy risotto. Jest to jeden z najbardziej popularnych ryżów w Azji.
Kolejną kategorią wedle której możemy podzielić ryż, jest jego kolor. Są to:
1. Ryż czarny – zwany także ryżem dzikim. Jest to ryż niełuskany o dużej zawartości składników odżywczych, z tą różnicą, że dodatkowo zawiera on jeszcze antocyjany, czyli przeciwutleniacze pomocne w walce z nowotworami. Po ugotowaniu takiego ryżu zmienia ona barwę na fioletową.
2. Ryż biały – jest to jedna z najbardziej popularnych odmian, którą na pewno znajdziesz w swojej kuchni. Cechuje go delikatny smak i jest on poddawany procesowi tzw. Polerowania, przez co nie jest on bogaty w składniki odżywcze. Przyjmuje się, że czas gotowania tego ryżu wynosi około 20 minut.
3. Ryż brązowy – jest to ryż, który obfituje w liczne składniki odżywcze. Charakteryzuje się tym, że zawiera błonnik, witaminy z grupy B, żelazo oraz magnez. Dodatkowo wymaga on zdecydowanie dłuższego gotowania niż ryż biały. Cechuje o także orzechowy smak, sprawdza się idealnie jako dodatek do farszów oraz mięs.

 

Zobacz także

Drożdże świeże czy instant?

Jaki olej wybrać do smażenia?

Jak długo można przechowywać warzywa w zamrażarce?

Jak przechowywać świeże grzyby?

Jak udekorować babeczki na święta?

O nas

Na naszej stronie dowiesz się jak zrobić pyszną lazanię oraz zupę gulaszową. Poza tym porady, które z pewnością przydadzą Ci się w kuchni. Zapraszamy do czytania :)